![]()
|
فضا در معماری برگرفته ازمجلات معماری و شهرسازی ، کتاب زیباشناسی
در معماری یکی از پرسشهای تئوری معماری غرب ، این است که مفهوم فضا از چه
زمانی یکی از دل مشغولیهای معماری شده است . قبل از اواخر قرن 19 در هیچ یک
از متون ، بحث مشخصی راجع به فضا نداریم . اما هدف معماری همیشه یافتن
فضایی منظم است که وقایعی از پیش تعیین نشده را بپروراند . ” برورنو زوی “ ،
معماری را هنر ساختن فضا معرفی می کند. ” گیدئون “ از فضا به عنوان بحث
اصلی معماری سخن می گوید . لاسدن می گوید :” فضا بغرنج ترین جنبه معماری و
لکن عصاره آن است و سرمنزلی است که معماری باید
به سوی آن حرکت کند “ . مهم ترین ویژگی معماری مدرن پس از به ارمغان آوردن
آهن و شیشه و تحولات سخت افزاری – به یمن شیوه های تازه بصری که
امپرسیونیست ها و کوبیست ها منادی آن بودند – کشف جدید از مفهوم فضاست و
فضا به عنوان کیفیتی مثبت در کنار مثلث ویتریوویوس قوام تازه ای را از
معماری مدرن پی ریخت...
فضا زمینه ای سه بعدی است که اشیاء در آن قرار می گیرند و دارای جهت و موقعیت نسبی می باشد . فضا ماده جوهری معماری است و منبعی لایتناهی که بدون بعد سوم معنا و حضور معمارانه ندارد . فضا ماهیتا بی شکل است ، شکل بصری و کیفیت نوری و ابعاد آن بستگی کامل به حدودش دارد که توسط عناصر تشکیل دهنده فرم تعریف می شود . وقتی فضا توسط این عناصر شروع به محصور شدن و سازماندهی شدن می کند ، معماری ایجاد می شود و شخصیت فضا تابع نظم حاکم بین این عناصر است . چارلز مور می گوید : ” وقتی از یک کف و یک سقف و چهار دیوار اتاق ساخته می شود، در کنار شش عنصر ، عنصر هفتمی به نام ” فضا “ وجود دارد ،که این عنصر اثری بیش از عناصر فیزیکی ای دارد که فضا توسط آنان ساخته شده است “ . فضا بوسیله اشخاص مختلف به گونه های مختلف احساس می شود ، حتی در مورد ناظر ثابت هم بنابر تاثیر عوامل اجتماعی – روانی در تغییر می باشد و اینجاست که می توان گفت مسئولیت و وظیفه ای که معماری فارغ از عملکرد دارد این است که فضا را به سمت هنر سوق دهد . معماری خود نوعی زبان است که از طریق سازماندهی فضا بیان می شود . زبان معماری شباهت زیادی به موسیقی دارد . زیرا فهم آن کمتر به مکان و زبان و بیشتر به فضا وابسته است . در مجموع باید گفت فضا به عنوان ظرف یا مکانی که فعالیتهای بشری در آن صورت می گیرد رابطه ای ناگسستنی با زندگی دارد و لحظه ای از زندگی روزمره آدمیان جدا نبوده است .
امروزه
با استفاده از فضای دیجیتالی به خوبی میتوان تمام جزئیات تصور شده یك طرح
را پیشاپیش به تصویر كشید. كاری كه در گذشته تقریبا غیرممكن بود. فرم در
فضای كامپیوتر ترسیم میشود. خلاقیت شكل میگیرد. بیمهابا مشكلی توسط دستی
رقم میخورد در فضایی كه نه چندان آشناست اما این فضا یار دیرین است. این
همان فضای كامپیوتری و عرصهایی برای خلق نوآوریهاست. معماری به همراه
فضای دیجیتال طرحها را تحتالشعاع قرار میدهند طرحهایی كه اعجاز معماری
دیجیتال را نمایانگر است. در این بین فرید قاسمی كارشناس ارشد طراحی معماری
دیجیتالی به این سئوال، پاسخ میدهد كه " آیا معماری، در حیطه شكلگیری
خود تنها به تفكر معمار وابسته است یا ممكن است به ابزاری نیز وابسته باشد؟
"
به نظر من معماری عبارت است از ساخت یك فضا كه بتواند به زندگی
انسان هویت بخشد. هر چیزی كه بتواند هویت را، با در نظرگیری خواسته شخص به
بهترین وجه ارایه دهد، باید برای آن احترام قائل شد...
نتهای
جاری شده در فضا تنها در صورتی شناخته میشوند كه ابزار آنها وجود داشته
باشد؛ پس یك آلت موسیقی پلی است بین احساس هنرمند و مجموعه نتهایی كه
هویتی را معرفی میكند. استفاده از ابزار نیز وقتی جایز است كه پیشرفت و
تكامل انسان را سبب شوند و با دید ضد ارزش نباید به آنها نگاه كرد زیرا
ابزار پیشرفته خواه ناخواه در زندگی امروزی، نیاز به شمار میآیند. در این
بین تكنولوژی مدرن در حوزه معماری كه تولد آن سبكی آزاد و نامحدود است و
شاید بیرحم مطرح میشود.
قاسمی معتقد است: «برای پیمودن مسیرهای بسیار
طولانی در زمانی كوتاهتر باید از ابزار پیشرفتهای استفاده شود. اما در
این بین سه نوع واكنش به وجود میآید. یا اینكه از استفاده ابزارهای مدرن
امتناع میشود یا اینكه پس از استفاده از اینها به علت فقدان توانایی در
كنترل ایده از مسیر اصلی منحرف میشود و یا اینكه به كارگیری این ابزار
موضعگیری را نسبت به آن به وجود میآورد.»
در این میان بیشترین ضرر
را معمارانی متحمل میشوند كه كارفرما را نمیتوانستند نسبت به زیبایی یا
موفقیت پروژهشان مجاب كنند و نیز كارفرمایانی كه برای ساخت یك طرح، با
ابهام و تردید گام برمیداشتند.
اما به اعتقاد این كارشناس معماری،
امروزه با استفاده از فضای دیجیتالی به خوبی میتوان تمام جزئیات تصور شده
یك طرح را پیشاپیش به تصویر كشید. كاری كه در گذشته تقریبا غیرممكن بود.
وی
می گوید: «امروزه دیگر برای استفاده از خطكش T، قلمهای راپید، میز
نقشهكشی، ماكت و ابزارهای سادهدستی فرصت كوتاه است و نیز ارایه تصویری سه
بعدی از یك طرح همانند بیمارستان، فروشگاه، هتل، برج و یا حتی یك بطری آب
معدنی با استفاده از تكنیكهای دستی شاید تنها از جنبه فلسفی آن
توجیهپذیر باشد زیرا كندی این كار در بطن تكاملپذیر و سرعتطلب عصر حاضر
نمیگنجد. از سوی دیگر این ابزار به طرح اجازه میدهد كه در طول عمرش آثار
بیشتری بر جای گذارد.»
در دنیای هنر، تصویرگرایی در نگاه اولیه یك
خیالپردازی معمولی تصور میشود. اما با ابزارهای دیجیتالی بسیاری از
هنرمندان میتوانند با طی زمانی كمتر از ۲۰ _ ۱۰ سال خود را در میان
دنیاهای آینده مشاهده كنند.
قاسمی تاثیر معماری و طراحی دیجیتالی را
حتی در تهیه فیلمهای گوناگون بسیار موثر میداند چنانچه می گوید :در یك
مجله فیلم از جرج لوكاس پرسیده بودند: «كدامیك از فاكتورهای فیلم باعث
رسیدن به یك دنیای علمی _ تخیلی شد كه تو آن را جنگ ستارگان نامیدی؟ او در
جواب گفت: «فضای تخیلی، تنها از راه ساخت خانههای زمان آینده امكانپذیر
شد.
قاسمی میافزاید: «عدهای فكر میكنند كه از ابزار جدید نباید در
روند طراحی معماری استفاده كرد در حالی كه در معماری دیجیتالی این ابزار
است كه برده بیچون و چرای ذهن انسان شده است. طراحان این نسل، دیگر نگران
ارایه طرح خود نیستند، بلكه پس از كسب مهارتهای كلاسیك رشته معماری و
همچنین مسلح شدن به فلسفههای مطرح شده در این رشته میتوانند در مدت زمانی
معین به بیشترین و بالاترین سطح كیفی ارایه طرح دسترسی یابند.»
از
دیدگاه این كارشناس حوزه معماری دیری نخواهد پایید كه این مجموعه، با توجه
به مهارتهای ویژه خود، مبدع سبك جدیدی در طراحی معماری میشوند و در ادامه
باعث تولد دنیایی جدید، برگرفته از ذهنهای خلاق معماران میشوند. معمار
مسلط به محیط دیجیتالی به راحتی میتواند در حیطه فیلم و سینما نیز در
فضاهای علمی_ تخیلی حضوری روشن كسب كند.»
او معتقد است: «طراحی و
پرداخت دیجیتالی در معماری برابر با بیباكی به همراه جسارت، ابداع و
نوآوری با كامپیوتر و نرمافزارهای ویژه معماری است .»
برای خواندن مطالب به ادامه مطلب رجوع کنید
برای خواندن ادامه مطلب این پست کلیک کنید
ریچارد میر و همکاران
Jubilee Church by Richard Meier & Partners
میر را باید در زمره معماران پست مدرن و پیشگام سبک نیو ایندیانا هارمونی دانست . من میر را بیش از اینکه معماری توانا بدانمش او را روانشناسی متبحر و قهار میدانم . در کارهایش با روان شما بازی میکند آن هم از طریق حس بینایی شما . این طور نیست ؟
میدانم در این مقطع از زمان هر کجای ایران که باشید و معماری بخوانید درگیر درس طرح هستید و در حال دست و پنجه نرم کردن با موضوع درسی تان امروز این کلیسا را آوردم که بگویم فقط روی پلان متمرکز نشوید روی مقاطع آنقدر راحت و زیبا می شود متمرکز شد و طرح در خور ارائه کرد ...
۱
۲
برای خواندن مطالب به ادامه مطلب رجوع کنید
برای خواندن ادامه مطلب این پست کلیک کنید
برای خواندن ادامه مطلب این پست کلیک کنید
سلام دوستان گلم
به دو یا سه نفر برای مدیریت تالار های گفتگو وبروز رسانی اطلاعات نیاز داریم
اگه میتونید با ما همکاری کنید یه پیغام بزارید تا شما رو به عنوان یکی از مدیران سایت معرفی کنم
تیم مدیریت سایت:
۱)مدیر کل سایت :ابوالفضل مطیع
۲)مدیر انجمن:علی محمد بهشتی
۳)مدیر تالار گفتگو:؟
۴)معاون ارشد سایت؟
با تشکر از شما بازدید کننده ی گرامی
تیم مدیریت سایت
برای خواندن ادامه مطلب این پست کلیک کنید