طرح روی جلد(هندسه ترسیمی) دانشجو های گروه معماری
طرح روی جلد(هندسه ترسیمی) دانشجو های گروه معماری
1. مهندسین علاقه مند به طراحی معماری بخونند
دو سوم اراضی فنلاند از جنگل پوشیده شده است. چوب در واقع سمبلاین کشور محسوب میشود. برخی از معماران این کشور را سرزمین معماری چوبی لقبدادهاند.
با افزایش کاربرد چوب در معماری، چوب و الوارهای چوبی عصر رنسانس خود رابه عنوان مصالح معماری میگذرانند. امروزه معماران به کاربرد چوب در ساختساختمانهای خود بسیار اهمیت میدهند. چراکه چوب علاوه بر برخورداری از زیبایی واصالت و انعطافپذیری در مقایسه با بسیاری از مصالح هزینه کمتری در بر دارد و مجموعاین عوامل ارزش آن را بیش از پیش روشن میسازد.
ما از طرحهای معماری کهچوب در آنها بیشتر به کار رفته باشد، بیشتر لذت میبریم در واقع چوب به نوعی ارتباطما را طبیعت برقرار میکند.برخلاف سنگ، شیشه و آجر که به نظر میرسد شکل وقالب مشخصی دارند، چوب امکان تغییر شکل پیدا کردن و ایجاد تنوع را برای معمارانفراهم میکند. همین امر توجه معماران را به استفاده هر چه بیشتر از چوب جلب کردهاست. بسیاری از محققان معتقدند که با گذشت زمان ارزش چوب این ماده طبیعی بیشترخواهد شد. کاربرد چوب از هر نظر مقرون به صرفه بوده و ضایعات به دنبال ندارد.
در بین کشورهای دنیا فنلاند معماری چوبی را بیش از پیش مورد استفاده قرارداده است برخی از معماران این کشور را به سرزمین معماری چوبی لقب دادهاند.
در دپارتمان معماری tkk این کشور برنامه یکسالهای در مورد چوب و معماریچوبی تنظیم شده است که در آن ویژگیهای زیستشناختی، فنی و معماری چوب مورد بررسیقرار میگیرد. چرخه کامل چوب از زمان حیاتش در قالب یک درخت در جنگل تا زمانی که بهصورت الوار در ساخت خانهها و یا تزیینات داخلی مورد استفاده قرار میگیرد، دنبالمیشود.
از چوب به عنوان یکی از مصالح ساختمانسازی در ساخت ساختمانهایمسکونی و اداری استفاده میشود. معماران چوب را در قالب سبکهای سنتی یا به صورتورقهورقه شده یا نوعهای متفاوت دیگر به کار میبندند.
موزه « فینیش » در فنلاند چندی پیش نمایشگاهی با عنوان از چوبتا معماری برگزار کرد که در آن ساختمانهایی که عمده مصالح آن از چوب تشکیل شدهبودند به نمایش درآمدند.
دو سوم اراضی فنلاند از جنگل پوشیده شده است. چوبدر واقع سمبل این کشور محسوب میشود شاید به همین دلیل است که معماران این کشور قصددارند تا با بهرهگیری هر چه بیشتر از این ماده طبیعی بین مصنوعات خود و محیطپیرامون ارتباط نزدیک برقرار کنند.
در کشور فنلاند استفاده از چوب به عنوان ماده اصلی در ساختمانسازیبیشتر از مواد دیگر نظیر سنگ مقرون به صرفه است، چرا که چوب مادهای احیاپذیر استکه شرایط جغرافیایی این سرزمین دسترسی مصرفکنندگان این ماده را تأمین میکند.
البته آجر و سنگ نیز در ساخت بناها در این کشور مورد استفاده قرارمیگرفتند ولی شاید در دسترس بودن چوب و ارزان بودن و تبدیلپذیری آن به اشکالمختلف، کاربرد آن را بیش از پیش افزایش داده است. البته در کشور فنلاند در طول 40سال گذشته مصرف چوب کاهش یافته است ولی معماران این کشور سعی دارند تا با بهکارگیری سبک نوینی از چوب توجه همگان را به ارزش جاودانه این ماده طبیعی جلب کنند.
در جامعه امروزی که جوانان تحصیل کرده نقش عمده ای در فعالیت های اجتماعی این مملکت بر عهده دارند،
- چه میزان از سواد خود در جهت پیشبرد اهداف کاری خود استفاده مینمایند؟
- چه میزان از این جمعیت تحصیل کرده دارای سواد علمی و بار مثبت فکری هستند؟
- در مراکز آموزشی ما اعم از مدارس، دانشکده ها و دانشگاهها چه میزان مطالب مفید و قابل بکارگیری ارائه می گردد؟
تمامی
این سوالات از جائی نشئت می گیرد که با وجود این تعداد واقعا بیشمار منابع
بازهم شاهد فقر و بی سوادی دانشجویان در سراسر این مملکت هستیم. چراها و
جوابهای بسیاری برای این معضل وجود دارد اما چرا به این موضوع به صورت یک
بحران نگاه نمی شود از همه بیشتر جای بحث دارد.
متاسفانه حوزه مطالعه
اکثریت دانش آموزان و دانشجویان در حد کتب درسی و دانشگاهی می باشد که
البته گاهاً شاهد آنیم که اساتید محترم نیز آن را دریغ نموده و در عوض جزوه
هایی بی محتوا را معرفی و تدریس می نمایند.
از دیگر موانع موجود در این
راه می توان به قیمت بالای کتابها و منابع مطالعاتی اشاره نمود ، آیا به
واقع مطالب موجود در این کتاب ها به اندازه قیمت آن ارزش دارد یا فقط کپی
برداری و جمع آوری اطلاعات کاذب اینترنت است؟
چه کسانی این کتابها را تالیف مینمایند آیا شخص آنها دارای سواد کافی از موضوع در حال نگارش هستند؟
از کجا میتوان به درستی نحوه مطالعه و مفید بود مطالب پی برد؟
آیا
نیابد بعد از گذشت این همه سال و پیشرفت تکنولوژی ما پایگاههایی برای
تمامی رشته های تحصیلی داشته باشیم تا بطور مداوم از اخبار هر رشته مطلع
شویم، کتابی معرفی و بحث شود که آیا مفید است یا نه؟ که نقاط قوت و ضعف
کجاست تا شاید نگارنده در نسخه جدید اشکالات آن را رفع کند؟ آیا زمان آن
هنوز فرا نرسیده است؟
آیا واقعاً دلسوزی در این زمینه وجود ندارد؟ تا کی می خواهیم به راه رفتن با چشمانی بسته در این عصر روشنفکری ادامه دهیم؟
در
دانشکده و دانشگاههای (البته بدون در نظر گرفتن چند دانشگاه بزرگ) تمامی
وقت دانشجویان به بطالت، صرف گشت و گذار در هرزنامه های دانشگاهی می گذرد،
تمامی وقت دانشجو صرف تحقیق درباره موضوعی می شود که وجود خارجی ندارد و
صرفاً برگه پاره ایست در جهت پاس نمودن واحد. تحقیق هایی که هیچ زخمی را
مرهم نمی باشند .
مگر می شود تا به حال دانشجویی از استاد خود نپرسیده باشد : فلان درس به چه درد آینده من می خورد؟
کدام استاد جوابی واضح به این سوال داده است؟
تمامی
وقت کلاسها صرف تدریس جزوات پوچ و بی هیچ بار علمی می شود و این رویه
ادامه پیدا می کند تا آنجایی که دانشجو فارغ ااتحصیل می شود و هاج و واج به
عنوان مهندس بی تجربه و بی سواد برچسب دار می شود.
آیا به واقع تمامی دقدقه های ما کنکور است ؟ آیا سواد را می توان درون تست ها پیدا نمود؟
شاید قدری برای این بحثها دیر باشد ، سوال این است : حالا چه باید کرد؟چه کسی در این زمینه پاسخگو است؟
ما
به هیچ وجه قصد نداریم انگشت اشاره ای به گروهی خاص نشانه رویم ، قصد از
این بحث ارائه راهکارهای مناسب در جهت اصلاح تدریس در سطوح مختلف آموزشی
است.
امید است تا عده ای گوش شنوا داشته باشند تا جامعه از این فقر سواد
به سوی فرازها گام برداد و روزی را شاهد باشیم تا تمامی تحصیل کرده گان ما
به عنوان نخبه بدرخشند نه فقط تعدادی انگشت شمار.
گرایشات رشته معماری شامل موارد ذیل می باشد:
ـ معماری
ـ معماری منظر
ـ مدیریت پروژه و ساخت
ـ طراحی شهری
ـ برنامه ریزی شهری
ـ تکنولوژی معماری
ـ انرژی معماری
ـ مرمت ابنیه سنتی
ـ مطالعات معماری ایران
ـ معماری اسلامی
معماری:
رسالت
اصلی رشته معماری ،طراحی ساختمان های مفید ، زیبا و اصیل و ساماندهی به
محیط مصنوع و شکل دهی به فضای زندگی انسان در توازن با طبیعت متناسب با
ارزش ها و شرایط فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و فنی جامعه است .
معماری
در هر عصر گویای نحوه زندگی اجتماعی ، سیاسی،اقتصادی مردم آن سرزمین می
باشد و به همین دلیل برای آگاهی از آنچه در آن مکان گذشته است به مطالعه
معماری آن زمان می پردازند.
معماری ضمن اینکه یک رشته فنی مهندسی است ،
در عین حال تخصصی مرتبط با شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه است . به
همین جهت آموزش در رشته معماری به عنوان یک تخصص چند رشته ای شامل مباحث
فنی و مهندسی می شود ، همینطور بر خلاقیت ، ذوق هنری و بنیان های زیبایی
شناسی و مهارت های حرفه ای تکیه دارد و نیز از مباحث علوم اجتماعی ،
اقتصادی و روانشناسی بهره می گیرد.
متخصص این رشته فردی است چند بعدی و
دور اندیش ، با ذهنی خلاق و تفکری نظام مند و همراه با مهارت های حرفه ای
مناسب. در این راستا متخصص این رشته مسائل مطرح در حوزه معماری را به درستی
تحلیل و ارزیابی کرده ، اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری ، پالایش و سازمان
داده ، آنها را در طراحی ساختمان ها و فضای دلنشین و زیبا بکار می بندد به
طوریکه کیفیت زندگی افراد جامعه به صورت روز افزون بهبود یابد ...
1-
پوآسی (Poissy) تا پاریس فاصلهی چندانی ندارد. برای دیدن ویلا ساووا
(Villa Savoye) کافی است که از مرکز پاریس سوار یکی از قطارهایی شوید که
شما را به دهکدهی پوآسی میرساند. در ایستگاه قطار پوآسی آرامش خاصی
حکمفرماست و از تراکم و ازدحام جمعیتی که تا دقایقی پیشتر در پاریس
میدیدی، نشانهای نمییابی. اما مشکل از آنجا آغاز میشود که ویلا ساووا
با فاصلهی نسبتاً قابل توجهی از ایستگاه قطار قرار گرفته و برای رسیدن به
آن باید یا مسیر 20 دقیقهای را پیاده طی کنی و یا به کمک یکی از خطوط
اتوبوس دهکده خودت را به آنجا برسانی. به خاطر همین فاصله، کمکم با جوانان
عمدتاً دانشجویی در پیرامونت برخورد میکنی که که از کشورهای مختلف برای
دیدن شاهکار لوکوروبوزیه به پوآسی آمدهاند و همگی سردرگم بهدنبال پاسخی
بر یک پرسش میگردند: "ویلا ساووا در کجای پوآسی قرار گرفته؟"
2- برخورد ما با آثار بزرگ و تأثیرگذار معماری همیشه از طریق واسطهای به نام کتب و مجلات معماری صورت گرفته است. برخورد از نردیک و بلاواسطه با این آثار لذت خاصی دارد. در واقع این لذت شامل مشاهدهی ...
عینی چیزی است که بهدنبالش بودهاید در سه بعد و با اندازههای واقعیاش یا قدم زدن در فضای داخلیای است که تا پیش از این آن را تنها از روی نقشه و خطوط ترسیمیاش میتوانستید در ذهن خود مجسم کنید. ویلا ساووایی که به چشم میبینید، همانی نیست که قبلتر در کتابها و مجلات دیده بودید.
3-
اینکه تا چه حد ویلا ساووا «ماشینی برای زندگی» است بر من مشخص نیست.
ستونهای بتنی، بام مسطح، باغ روی بام، پلان آزاد، نمای آزاد و پنجرههای
طویل و سرتاسری هیچکدام علیرغم تعریفهای موجود، دلیلی بر مشابهت این
ساختمان با ماشین نیستند چرا که ترکیب این عناصر مدرن به دست لوکوربوزیه به
صورتی هنرمندانه و شاعرانه صورت پذیرفته و او سعی کرده تا همهی شرایط
آسایش زندگی آدمی از نوع مدرنش را برای ساکنان این ویلا بدور از روحیهی
ماشینی فراهم آورد: پارکینگ، حمام، استخر، سرویس بهداشتی، اتاق مطالعه،
اتاق کار همه اتفاقات جدیدی در عرصهی معماری به سال 1928 هستند. بعلاوه
تقریباً از همه جای ساختمان چشماندازی بیبدلیل به طبیعت و محیط پیرامون
وجود دارد. ویلا ساووا خانهای برای «زندگی» است.
4-
ویلا ساووا بهمانند یک موزه اداره میشود. ورودی آن برای دانشجویان هنر و
معماری رایگان است و سایرین تنها با پرداخت چهار و نیم یورو اجازهی ورود
پیدا میکنند. در ابتدای ورود به ساختمان کتابهایی با مضمون لوکوربوزیه و
آثارش اکثراً به زبان فرانسوی به فروش میرسند و ماکتی از ساختمان در
طبقهی همکف در معرض دید عموم قرار داده شده است.
5ـ طراحی مبلمانها و آرایش فضاهای داخلی ویلا بصورت دورهای و توسط هنرمندان معاصر صورت می گیرد.
از کانسپت تا طرح (روند طراحی)
در معماری، هر طرح یك سیستم است . با استفاده از این جمله سیستمی برای روند طراحی تهیه کرده ام که عبارت است از:
طراحی فرایندی است که از تفکر شروع و به یک محصول ( بنا ) ختم می شود .
محصول ( بنا ) تجسم و تخیل تفکر
عوامل
موثر بر کانسپت در طراحی:هدف- تحلیل سایت و مکان یابی ساختمان- عوامل
فرهنگی اجتماعی- عوامل جغرافیایی- شرایط آب و هوایی- برنامه فیزیکی طرح-
خواسته کار فرما-
مقیاس و تناسبات- بررسی مصالح و تکنولوژی ساخت بنا- ابعاد انسانی و فضاهای معماری (حرایم)و الزامات تاسیساتی
روش
های مختلف طراحی معماری: 1-روش طراحی فرم گراکه برای برای طراحی بناهایی
مثل سینما , تئاتر , موزه , فرهنگسرا و تا حدودی مذهبی میتوانیم از چنین
سبک و سیاقی استفاده کنیم .
و2-روش طراحی عملکردگرا که برای طراحی ساختمان هایی مثل بیمارستان , مدرسه ها و برج های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد .
فرم
و معنا در آفرینش معماری:آفرینش معماری همواره با دو مقوله اساسی سر وکار
داشته است: فرم یا شکل و مفهوم یا معنا. این دو مقوله که به ترتیب جنبه;های
صوری و معنایی معماری را تشکیل میدهند، از بحث;انگیزترین مقولات در طول
تاریخ معماری بخصوص معماری معاصر بوده;اند
آفرینش
فرم در معماری: فرم یکی از مقولههای اساسی آفرینش معماری به شمار می;آید.
در واقع سنگینترین وظیفهای که برای معمار میتوان قائل شد، آفرینش فرم است،
چرا که معمار بایستی در این مرحله با به کار گرفتن ماده زیبایی بیافریند،
یعنی سختترین موجودیت را برای انتقال ظریفترین معناها بکار گیرد.
نقش
فرم در آفرینش معماری: برای معماران که از دیدگاه آفرینشی در فضای معماری
به فرم می;نگرند، آفرینش فرم از اهمیتی بسیار برخوردار است، زیرا معمار در
آفربنش فضا آنچه را میخواهد بگوید، با استفاده از فرم ابراز میکند، همچنان
که موسیقیسازان، نقاشان، شاعران و فیلمسازان نیز هریک به زبان و بیان خاص
خود آنچه را در دل دارند، از طریق صوتها، کلامها و رنگها به مخاطبان خودشان
انتقال میدهند. فرم چه در موسیقی، چه در معماری و چه در شعر، بعدهای ذهنی
را مینمایاند و تنها راه ممکن برای انتقال مفهومی خاص از سوی آفریننده اثر
به استفادهکننده و مخاطب است.
تشخیص فرم: خصوصیت عملكردی فضا، به دنبال
صفتهای فرمال فضا می آیند و وقتی ما اتاق را ساختیم، خود به خود عملكرد را
تعیین كرده ایم . بنابراین در معماری، یعنی در ساختن فضاها، ما به منظور
دستیابی به فونكسیون باید از فرم شروع كنیم .
فرم و فضای معماری: عناصر
فرم و فضا همراه یكدیگر واقعیت معماری را تشكیل میدهند. وقتی فضا توسط
عناصر تشكیل دهنده فرم شروع به حبس شدن، محصور شدن، شكل گرفتن و سازماندهی
شدن میكند، معماری بوجود میآید
هرگاه
بخواهیم ترکیبی با معناهای متفاوت بسازیم اولین اصول برای طراحی اینست که
بدانیم از ترکیب فضاها و حجم ها چه منظوری را می خواهیم برسانیم.
معمار باید نیازهای انسان معاصر را بشناسد بر حسب تغییر نیاز مردم تغییر کند حتی با توجه به فرهنگ تمدن مردم شکل هایی خلق کند.
حس
مکان به معنای ادراک ذهنی مردم از محیط خود است که شخص را در ارتباط درونی
با محیط قرار می دهد. این حس عاملی است که موجب تبدیل یک فضا به مکانی با
خصوصیات حسی و رفتاری ویژه می گردد.
الگوها باید مسائل و نیازهای انسان را پاسخ دهد و حس معنوی آنها را هدایت کند .
برای
مثال رنگ ها; رنگ ها روح دارند و زنده اند رنگها نیروها و انرژی های
درخشنده ای هستند که چه آگاهانه و چه ناخودآگاه روی ما اثر مثبت یا منفی
خواهند گذاشت . مثلا برای نشان دادن حس شادی و نشاط از رنگ گرم و شاد
استفاده می کنیم. هنرمندانی که شیشه های رنگین خلق می کنند. از رنگ برای
خلق محیط معنوی و اسرارآمیز استفاده می کنند.
نور به فضا روح و نشاط می بخشد نور با ایجاد سایه ، عمق و مرز موجب هویت یافتن فضا می شود.
در
اغلب ادیان نور نماد عقل الهی و منشا» پاکی و نیکی و خارج شدن انسان از
تاریکی و جهل و تابیده شدن نور معرفت است. مساجد اسلامی که به عنصر نور
مزین شده اند. به خوبی قادر به انتقال یک حس روحانی و معنوی می باشند. و حس
حضور پروردگار را در انسان زنده می کند.
آب نماد پاکی است و باعث
ایجاد حس آرامش و زیبایی می گردد. وجود آب در معماری باعث می شود که انسان
علاوه بر ظرافت بنا طبیعت های اطراف را ببیند و با تحریک شدن قوای بینایی ،
شنوایی و لامسه اش آن را دقیقا حس می کند. و هنگامی که آب در نزدیکی ماست
معنای مکان را با ترکیب ها و تضادهایی که با طبیعت می سازد بیشتر درک می
کنیم.
در آخر سکونت تنها به معنای داشتن سه پناه نیست بلکه حس تعلق
معنا و هدف است. معماری ایجاد فضای مادی و معنوی می کند معمار با استفاده
از خط شکل فضا نور و رنگ و آب و ... در معنا دادن به فضا و کار خود ایجاد
حس در آدمی می کوشد
foundation
louis vuitton در jardin d’acclimatation ودر مجاورت bios de boulogne در
قسمت غربی پاریس واقع خواهد شد. این ساختمان که به عنوان مدخل jardin مورد
استفاده قرار خواهد گرفت ، شامل یک تالار ورودی می باشد که در سطح زمین
واقع شده و به عنوان ورودی موزه و همچنین ورودی jardin از آن استفاده می
شود.
فرانسه ، پاریس
foundation
louis vuitton در jardin d’acclimatation ودر مجاورت bios de boulogne در
قسمت غربی پاریس واقع خواهد شد. این ساختمان که به عنوان مدخل jardin مورد
استفاده قرار خواهد گرفت ، شامل یک تالار ورودی می باشد که در سطح زمین
واقع شده و به عنوان ورودی موزه و همچنین ورودی jardin از آن استفاده می
شود.
این تالار مرکزی به عنوان یک مکان اجتماعی فعال ، شامل یک رستوران و یک مرکز تعاملی طراحی شده است. یک مکان بزرگ چند منظوره که درست در مجاورت تالار ورودی واقع شده است در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و ممکن است به عنوان تالاری با ظرفیت 340 نفر ، یک مکان نمایشگاهی ، یا مکان مسابقه مورد بهره برداری قرار گیرد . به منظور تکمیل فعالیت های کنونی کودکان و خانواده های واقع در jardin ،foundation lv در بر گیرنده مجموعه ای از امکانات آموزشی برای کودکان خواهد بود.
فضا در معماری برگرفته ازمجلات معماری و شهرسازی ، کتاب زیباشناسی
در معماری یکی از پرسشهای تئوری معماری غرب ، این است که مفهوم فضا از چه
زمانی یکی از دل مشغولیهای معماری شده است . قبل از اواخر قرن 19 در هیچ یک
از متون ، بحث مشخصی راجع به فضا نداریم . اما هدف معماری همیشه یافتن
فضایی منظم است که وقایعی از پیش تعیین نشده را بپروراند . ” برورنو زوی “ ،
معماری را هنر ساختن فضا معرفی می کند. ” گیدئون “ از فضا به عنوان بحث
اصلی معماری سخن می گوید . لاسدن می گوید :” فضا بغرنج ترین جنبه معماری و
لکن عصاره آن است و سرمنزلی است که معماری باید
به سوی آن حرکت کند “ . مهم ترین ویژگی معماری مدرن پس از به ارمغان آوردن
آهن و شیشه و تحولات سخت افزاری – به یمن شیوه های تازه بصری که
امپرسیونیست ها و کوبیست ها منادی آن بودند – کشف جدید از مفهوم فضاست و
فضا به عنوان کیفیتی مثبت در کنار مثلث ویتریوویوس قوام تازه ای را از
معماری مدرن پی ریخت...
فضا زمینه ای سه بعدی است که اشیاء در آن قرار می گیرند و دارای جهت و موقعیت نسبی می باشد . فضا ماده جوهری معماری است و منبعی لایتناهی که بدون بعد سوم معنا و حضور معمارانه ندارد . فضا ماهیتا بی شکل است ، شکل بصری و کیفیت نوری و ابعاد آن بستگی کامل به حدودش دارد که توسط عناصر تشکیل دهنده فرم تعریف می شود . وقتی فضا توسط این عناصر شروع به محصور شدن و سازماندهی شدن می کند ، معماری ایجاد می شود و شخصیت فضا تابع نظم حاکم بین این عناصر است . چارلز مور می گوید : ” وقتی از یک کف و یک سقف و چهار دیوار اتاق ساخته می شود، در کنار شش عنصر ، عنصر هفتمی به نام ” فضا “ وجود دارد ،که این عنصر اثری بیش از عناصر فیزیکی ای دارد که فضا توسط آنان ساخته شده است “ . فضا بوسیله اشخاص مختلف به گونه های مختلف احساس می شود ، حتی در مورد ناظر ثابت هم بنابر تاثیر عوامل اجتماعی – روانی در تغییر می باشد و اینجاست که می توان گفت مسئولیت و وظیفه ای که معماری فارغ از عملکرد دارد این است که فضا را به سمت هنر سوق دهد . معماری خود نوعی زبان است که از طریق سازماندهی فضا بیان می شود . زبان معماری شباهت زیادی به موسیقی دارد . زیرا فهم آن کمتر به مکان و زبان و بیشتر به فضا وابسته است . در مجموع باید گفت فضا به عنوان ظرف یا مکانی که فعالیتهای بشری در آن صورت می گیرد رابطه ای ناگسستنی با زندگی دارد و لحظه ای از زندگی روزمره آدمیان جدا نبوده است .
امروزه
با استفاده از فضای دیجیتالی به خوبی میتوان تمام جزئیات تصور شده یك طرح
را پیشاپیش به تصویر كشید. كاری كه در گذشته تقریبا غیرممكن بود. فرم در
فضای كامپیوتر ترسیم میشود. خلاقیت شكل میگیرد. بیمهابا مشكلی توسط دستی
رقم میخورد در فضایی كه نه چندان آشناست اما این فضا یار دیرین است. این
همان فضای كامپیوتری و عرصهایی برای خلق نوآوریهاست. معماری به همراه
فضای دیجیتال طرحها را تحتالشعاع قرار میدهند طرحهایی كه اعجاز معماری
دیجیتال را نمایانگر است. در این بین فرید قاسمی كارشناس ارشد طراحی معماری
دیجیتالی به این سئوال، پاسخ میدهد كه " آیا معماری، در حیطه شكلگیری
خود تنها به تفكر معمار وابسته است یا ممكن است به ابزاری نیز وابسته باشد؟
"
به نظر من معماری عبارت است از ساخت یك فضا كه بتواند به زندگی
انسان هویت بخشد. هر چیزی كه بتواند هویت را، با در نظرگیری خواسته شخص به
بهترین وجه ارایه دهد، باید برای آن احترام قائل شد...
نتهای
جاری شده در فضا تنها در صورتی شناخته میشوند كه ابزار آنها وجود داشته
باشد؛ پس یك آلت موسیقی پلی است بین احساس هنرمند و مجموعه نتهایی كه
هویتی را معرفی میكند. استفاده از ابزار نیز وقتی جایز است كه پیشرفت و
تكامل انسان را سبب شوند و با دید ضد ارزش نباید به آنها نگاه كرد زیرا
ابزار پیشرفته خواه ناخواه در زندگی امروزی، نیاز به شمار میآیند. در این
بین تكنولوژی مدرن در حوزه معماری كه تولد آن سبكی آزاد و نامحدود است و
شاید بیرحم مطرح میشود.
قاسمی معتقد است: «برای پیمودن مسیرهای بسیار
طولانی در زمانی كوتاهتر باید از ابزار پیشرفتهای استفاده شود. اما در
این بین سه نوع واكنش به وجود میآید. یا اینكه از استفاده ابزارهای مدرن
امتناع میشود یا اینكه پس از استفاده از اینها به علت فقدان توانایی در
كنترل ایده از مسیر اصلی منحرف میشود و یا اینكه به كارگیری این ابزار
موضعگیری را نسبت به آن به وجود میآورد.»
در این میان بیشترین ضرر
را معمارانی متحمل میشوند كه كارفرما را نمیتوانستند نسبت به زیبایی یا
موفقیت پروژهشان مجاب كنند و نیز كارفرمایانی كه برای ساخت یك طرح، با
ابهام و تردید گام برمیداشتند.
اما به اعتقاد این كارشناس معماری،
امروزه با استفاده از فضای دیجیتالی به خوبی میتوان تمام جزئیات تصور شده
یك طرح را پیشاپیش به تصویر كشید. كاری كه در گذشته تقریبا غیرممكن بود.
وی
می گوید: «امروزه دیگر برای استفاده از خطكش T، قلمهای راپید، میز
نقشهكشی، ماكت و ابزارهای سادهدستی فرصت كوتاه است و نیز ارایه تصویری سه
بعدی از یك طرح همانند بیمارستان، فروشگاه، هتل، برج و یا حتی یك بطری آب
معدنی با استفاده از تكنیكهای دستی شاید تنها از جنبه فلسفی آن
توجیهپذیر باشد زیرا كندی این كار در بطن تكاملپذیر و سرعتطلب عصر حاضر
نمیگنجد. از سوی دیگر این ابزار به طرح اجازه میدهد كه در طول عمرش آثار
بیشتری بر جای گذارد.»
در دنیای هنر، تصویرگرایی در نگاه اولیه یك
خیالپردازی معمولی تصور میشود. اما با ابزارهای دیجیتالی بسیاری از
هنرمندان میتوانند با طی زمانی كمتر از ۲۰ _ ۱۰ سال خود را در میان
دنیاهای آینده مشاهده كنند.
قاسمی تاثیر معماری و طراحی دیجیتالی را
حتی در تهیه فیلمهای گوناگون بسیار موثر میداند چنانچه می گوید :در یك
مجله فیلم از جرج لوكاس پرسیده بودند: «كدامیك از فاكتورهای فیلم باعث
رسیدن به یك دنیای علمی _ تخیلی شد كه تو آن را جنگ ستارگان نامیدی؟ او در
جواب گفت: «فضای تخیلی، تنها از راه ساخت خانههای زمان آینده امكانپذیر
شد.
قاسمی میافزاید: «عدهای فكر میكنند كه از ابزار جدید نباید در
روند طراحی معماری استفاده كرد در حالی كه در معماری دیجیتالی این ابزار
است كه برده بیچون و چرای ذهن انسان شده است. طراحان این نسل، دیگر نگران
ارایه طرح خود نیستند، بلكه پس از كسب مهارتهای كلاسیك رشته معماری و
همچنین مسلح شدن به فلسفههای مطرح شده در این رشته میتوانند در مدت زمانی
معین به بیشترین و بالاترین سطح كیفی ارایه طرح دسترسی یابند.»
از
دیدگاه این كارشناس حوزه معماری دیری نخواهد پایید كه این مجموعه، با توجه
به مهارتهای ویژه خود، مبدع سبك جدیدی در طراحی معماری میشوند و در ادامه
باعث تولد دنیایی جدید، برگرفته از ذهنهای خلاق معماران میشوند. معمار
مسلط به محیط دیجیتالی به راحتی میتواند در حیطه فیلم و سینما نیز در
فضاهای علمی_ تخیلی حضوری روشن كسب كند.»
او معتقد است: «طراحی و
پرداخت دیجیتالی در معماری برابر با بیباكی به همراه جسارت، ابداع و
نوآوری با كامپیوتر و نرمافزارهای ویژه معماری است .»
ریچارد میر و همکاران
Jubilee Church by Richard Meier & Partners
میر را باید در زمره معماران پست مدرن و پیشگام سبک نیو ایندیانا هارمونی دانست . من میر را بیش از اینکه معماری توانا بدانمش او را روانشناسی متبحر و قهار میدانم . در کارهایش با روان شما بازی میکند آن هم از طریق حس بینایی شما . این طور نیست ؟
میدانم در این مقطع از زمان هر کجای ایران که باشید و معماری بخوانید درگیر درس طرح هستید و در حال دست و پنجه نرم کردن با موضوع درسی تان امروز این کلیسا را آوردم که بگویم فقط روی پلان متمرکز نشوید روی مقاطع آنقدر راحت و زیبا می شود متمرکز شد و طرح در خور ارائه کرد ...
۱
۲
سلام دوستان گلم
به دو یا سه نفر برای مدیریت تالار های گفتگو وبروز رسانی اطلاعات نیاز داریم
اگه میتونید با ما همکاری کنید یه پیغام بزارید تا شما رو به عنوان یکی از مدیران سایت معرفی کنم
تیم مدیریت سایت:
۱)مدیر کل سایت :ابوالفضل مطیع
۲)مدیر انجمن:علی محمد بهشتی
۳)مدیر تالار گفتگو:؟
۴)معاون ارشد سایت؟
با تشکر از شما بازدید کننده ی گرامی
تیم مدیریت سایت
ابرشهر نیویورک با مساحت ۸۷۰۰ کیلومتر مربع، وسیعترین شهر جهان است. در میان شهرهای بزرگ جهان، تولید ناخالص داخلی نیویورک در زمره بیشترینها قرار دارد که از نظر ارزش اسمی، میتوان به تنهایی آنرا با کشور بزرگی مثل روسیه مقایسه کرد.
شهر نیویورک با داشتن بیش از ۵۳ آسمانخراش با ارتفاع بیش از ۲۰۰ متر، بیشترین تعداد آسمانخراش را در میان شهرهای دنیا داراست. برج آزادی، اولین بنایی خواهد بود که در مکان مرکز تجارت جهانی نیویورک ساخته خواهد شد. گفته میشود تا سال ۲۰۱۲ ساخت این بنا به اتمام خواهد رسید. مطابق آمار سال ۲۰۰۷ نیویورک با احتساب حومه جمیعیتی قریب به ۲۰ میلیون نفر دارد. قطار شهری نیویورک که در سال ۱۹۰۴ افتتاح شد، طولانیترین خط متروی جهان است. بازار بورس نیویورک، بزرگترین بازار بورس جهان در معاملات دلاری است که در خیابان وال استریت قرار دارد.
مرکز اصلی سازمان ملل متحد در کلانشهر نیویورک و همچنین مجسمه آزادی، مهمترین نماد ایالات متحده آمریکا در نیویورک واقع شدهاست.
برای مشاهده ی تصاویر به ائامه ی مطلب رجوع کنید...
همه ساله در پاییز دبی شاهد بروز چنین مههایی است. علت این پدیده را باید در رطوبت بالا و افت دما در این فصل جستجو کرد. ساختمانها و برجهای بلند این شهر و البته بلندترینشان برج خلیفه، فرصت خوبی برای عکاسان است تا چنین مناظر منحصر به فردی را شکار کنند.
این طرح زیبا برنده جایزه مسابقه طراحی ساختمان اصلی نمایشگاه جهانی Expo 2010 در سنگاپور شده است. نام این طرح «ابر دیجیتالی» است و از 3866 مکعب مختلف با درجه شفافیت متفاوت تشکیل شده است. اين مکعب ها نمادی از پیکسل
های تصویر در یک نمايشگر دیجیتالی خواهند بود. ابر ديجيتالي مذکور در بالای فضایی سبز در آسمان ظاهر می شود.
طراحان سعی کرده اند که در این آسمان خراش پیشرفت و توسعه سنگاپور را نشان دهند و به نظر من که به خوبی از عهده این کار بر آمده اند. اگر در سال 2010 در سنگاپور بودید ابر پیکسلی را از دست ندهید.
طرح پیشنهادی یک معمار ایرانی برای موزه بالیوود
تعداد صفحات : 4